Guidad vandring på Djurkällafältet – Åvik till Övralid

IMG_3060fs1500

Datum och tid: Söndagen den 10 april, kl. 10.00-ca: 14.30

Vi börjar vid Djurkällafältets (info nedan), ett isälvsfält med rikt åslandskap med bl.a. en vacker getåsrygg och djupa åsgravar på båda sidor. Därefter passerar vi torpgrunderna för Västgötaby, en by som var bebodd mellan 1600-talet fram till 1947. Här finns ett vackert lövskogsparti rikt på vårblommor. Vi passerar sedan Ödeby gård och vandrar därefter mot Farfarsstugan i Övralid. Medan vi njuter av utsikten över Vättern, intar vi vår medhavda matsäck. Vi får information om Farfarstugan innan vi avslutar dagens exkursion.

IMG_3045fs1500

Vi vandrar i förhållandevis lätt terräng, på stigar, där några vid blöt väderlek kan vara något leriga en mycket kort sträcka. Ett kort avsnitt i början går vi uppför en brant höjd på 20 meter. Den totala sträckan för vandringen är på 5,4 km.

Matsäck medtages.

Samling kl 10.00 vid parkeringen invid Åviks sommarhem, Lemundavägen, efter avfarten till Kärsby,

Transport till samlingsplats: Promenad, egen cykel eller bil. Samåk gärna!
Återtransport: ombesörjes med egen bil.
OBS! Då det saknas bussturer till Övralid/Nykyrka inom rimlig tid efter avslut, ordnas skjuts tillbaka till Åvik för de chaufförer som lämnat sina fordon vid Åvik.

Aktiviteten är avgiftsfri och alla intresserade är välkomna.

Lämna gärna anmäl om deltagande i förväg för att underlätta vår planering, till Rolf Ström, e-post: strom.rolf@gmail.com
Kontakt: Tel 070-543 82 51.

IMG_3054fa

Information om Djurkällafältet: ==>  Beskrivning över Djurkällaplatån