Om oss

Naturskyddsföreningens verksamhet i Motala startade 1977. Kretsen hette då Vätternbygdens Naturskyddsförening och omfattade både Motala och Vadstena kommun. 1995 delades kretsen (den lokala föreningen) upp i en krets i Motala och en krets i Vadstena för att effektivare ta tillvara de olika kommunernas natur- och miljöfrågor och stärka det lokala engagemanget.

Idag är vårt störta fokus på att vårda och sköta Soldatängen som är ett Natura 2000-område utanför Motala. Marken arrenderar vi av Motala kommun. Vi är också remissinstans för planprojekt som händer i kommunen. Läs mer under fliken Soldatängen i menyn.

Vi försöker ordna utflykter till olika naturområden, ha föreläsningskvällar med Café Planet och besöka olika kommunala och privata verksamheter. Du hittar vad som är aktuellt under fliken Program i menyn.

Naturskyddsföreningen i Motala är en lokal förening för alla som är medlemmar i Naturskyddsföreningen och som bor i Motala kommun. Naturskyddsföreningen har en styrelse som drivs av ideella krafter. Är man nyfiken på vad vi gör, är man välkommen att delta på aktiviteter, vara med på styrelsemöte, hålla en föreläsning eller komma med förslag på vad vi borde fokusera på!

Vi söker ständigt personer som vill engagera sig – skicka ett mail till motala@naturskyddsforeningen.se eller hör av dig till någon i styrelsen, kontaktuppgifter hittar du via menyn.

Vi ses i naturen!

NATURSKYDDSFÖRENINGEN I MOTALA