Program

Naturskyddsföreningen i Motala har som ambition att genomföra alla ute-aktiviteter under Corona-pandemin.
Vi följer myndigheternas rekommendationer genom att
  • hålla avstånd från varandra
  • inte samlas i grupper större än 8 personer (efter det bryter vi upp i flera grupper som kan sprida ut sig)
  • är man sjuk eller känner av symtom ska man stanna hemma
  • verktyg torkas av efter användning
  • tillsammans-fika utomhus är frivilligt, alla sörjer för att ta med egen fika

*Om du är intresserad av att delta i arbetet med att sköta ängen har vi en SMS-lista via supertext messenger där vi annonserar spontana aktiviteter och händelser utöver de som anges nedan på Soldatängen. Kontakta Rolf Wedding om du vill vara med på listan (se kontaktuppgifter nedan).

MARS

Naturvårdsröjning på Soldatängen

Lördag 6 mars från kl. 9.30

Vi fortsätter med röjningsarbetet. Redskap har vi, men ta med egna arbetshandskar och fika. Vid rasten brukar vi också grilla, så ta gärna med något gott.

Årsmöte (kretsstämma)

söndag 14 mars från kl. 15

För första gången genomför vi kretsens årsmöte digitalt! Årsmötet genomförs i övrigt som “vanligt” med bl.a. presentation av kretsens arbete och val av ny styrelse och eventuellt andra förtroendeposter.

Vill du att styrelsen ska jobba med något särskilt kommande år? Skicka då gärna in en motion. Motionerna ska vara inkomna senast en månad innan årsmötet.

Vill du engagera dig i styrelsen? Kontakta  valberedare Rolf Wedding eller Jonas Lundbladh.

Anmälan

Anmäl dig till via mail till motala@naturskyddsforeningen.se eller ring/sms:a Line på 070-191 54 02.

Länkinbjudan samt instruktion kommer via mail. Vill du vara med via telefon (ringa in) går det också bra!

Motioner

Motionerna ska vara inkomna senast 1 månad innan kretsstämman

Vårtecken vid Illersjö gårds fågelsjö

söndag 21 mars kl. 10

Spaning efter fåglar och andra vårtecken vid Illersjö gårds fågelsjö med hjälp av Janne och hans eminenta kunskaper om fåglar. Ta gärna med fika!

Samling vid fågelsjöns parkering kl 10.

Föranmälan till Karin 0707760022

Naturvårdsröjning på Soldatängen

lördag 27 mars från kl. 9.30

Vi fortsätter med röjningsarbetet och spanar efter vårtecken i naturen.

Ansvarig Tomas och Rolf

Besök på ETC solpark i Katrineholm

söndag 28 mars från 9.30

Besök på en av Sveriges största solcellsanläggningar, ETC Solpark, utanför Katrineholm. Ett par timmars guidning i en fantastisk samling solceller på ett otal olika byggnader, växthus bl.a., alla byggnader i klimatsmart träkonstruktion, inkl. lunch, till en  kostnad av ca 350 kr. Titta gärna in på deras hemsida!

Samling vid offerbyvägen 29 kl 9.30 för gemensam avfärd/samåkning

Föranmälan till Karin, 070-776 00 22

APRIL

Naturvårdsröjning/fagning på Soldatängen

lördag 10 april från kl. 9.30

Nu är det städning av ängen som bör göras för att gynna kommande blomsterprakt och underlätta för slåttern. Vårfåglarna har också kommit och gör oss sällskap. Ta med egen fika.

Fagning på Soldatängen

lördag 17 april från kl 9.30

Vi fagar ängen och tittar på de första vårblommorna. Vitsippan kallas även fagningsblomma eftersom ängen traditionellt fagats då vitsippan blommar och lyfter upp löven. Fagning innebär att räfsa bort gammalt gräs och löv för att ge utrymme för gräs och örter att växa upp. Ta gärna med egen fika.

MAJ

Vårträff vid Tycklingetornet med Vadstenakretsen

måndag 3 maj kl. 18.30

Varje vår och höst träffas kretsarna i Motala och Vadstena. Detta är en tradition sedan mer än tjugo år tillbaka!

I år tänkte vi cykla gemensamt (för de som vill) i lugn takt till Tycklingetornet. Motalakretsen bjuder på grillkorv.

Samling: vid Coop Linden-parkeringen i Motala, kl.17 för cyklister. Samling vid tornet 18.30.

Plats Tycklingetornet, Vadstena.

Föranmälan till Eva-Britt Kemmer 070-691 64 37

Förberedelser inför kosläpp på Soldatängen

Lördag 8 maj från kl. 9.30

Vi förbereder inför årets kosläpp och röjer och rensar kring stängslet. Med röjsåg, gren/handsax och sekatör röjer vi under stängslet. Vi ser också till att elen fungerar.

Ansvarig Rolf

… fler programpunkter kommer!

…

Programplanering 2022

• Vill du vara med att planera nästa års program? – Kontakta oss!
  • Har du en programidé eller önskemål om ändring av tidigare programpunkter? – Skicka dem till oss!
  • Vill du (och kanske en kompis) anordna en klädbytardag eller annan aktivitet? – Kontakta oss så hjälps vi åt att anordna det!
  • Vill du eller någon du känner hålla i en föreläsning, naturguidning, tävling i artkunskap eller något annat? – Kontakta oss så kan vi ta med det i programmet! Ersättning kan diskuteras

OBS, vi behöver få in förslag senast 10 december!

För att komma i kontakt med Programgruppen inför 2022, kontakta Line Holgerson så snart som möjligt på lineholgerson@gmail.com eller 0701915402.

Medlemsservice: Frågor om medlemskap, gåvor, adressändring m.m.
medlem@naturskyddsforeningen.se eller 08-702 65 77 (telefontid mån-tors, kl 09.00-11.30, 12.30-15.00. Fredag 09.00-11.30). (https://www.naturskyddsforeningen.se/om/kontakta-oss)

Vi sköter Soldatängen!

Soldatängen har sedan år 1994 vårdats av Naturskyddsföreningen Motala. Skötseln består av att under tidig vår ta bort sly och buskar som alltid växer till och skuggar fältskiktet. Senare under våren kommer fagningen, vilket innebär att löv och små- kvistar som ligger på marken räfsas bort. Detta för att gynna de hävd-beroende örterna och gräsen vilket också gagnar mångfalden. På sensommaren är det slåtter. Då slår vi med lie och slåtterbalk, räfsar ihop och kör bort det slagna. Ett utmärkt tillfälle för den som vill lära sig använda traditionella redskap. Därefter släpps nötkreatur in på efterbete. Vi hamlar också ett antal träd. Under hösten fortsätter arbetet med borttagning av sly och buskar för att hålla området öppet. Däremellan krävs underhåll av stängsel, entréer, genomgångar och grillplats. På vintern gallras vissa trädgrupper för att öka ljusinstrålningen medan andra delar får utvecklas fritt.

Vi har planerade ängsdagar där alla är välkomna att hjälpa till. Redskap finns till det mesta, men var och en tar med arbetshandskar och fikakorg. Fikar gör vi vid en mysig brasa under den kalla årstiden. Det är fritt att använda grillplatsen även andra dagar än då vi har aktiviteter på ängen. Ved kommer att finnas där och det enda vi begär är att man städar efter sig.

Tack vare det här arbetet har det skapats ett område med en artrikedom som få andra ängar har en motsvarighet till.

Hitta hit: 6491705, 503815 (SWEREF99 TM nord, öst)