Odla mer ekologiskt!

I debattartikel den 12/12 uppmanar Caroline Unéus (M) och Betty Malmberg (M) till att ställa höga krav på att använda närodlat. Naturskyddsföreningen instämmer i denna uppmaning. Men de båda debattörerna säger sig inte ha något emot Motala kommuns mål att andelen ekologiska livsmedel som köps in ska uppgå till hälften, förutsatt att det är svenskproducerade livsmedel. Med andra ord ska inte utländskt ekologiskt odlade livsmedel räknas in i målet. Då endast 14 procent av svensk areal odlas ekologiskt, får kommunen svårt att uppnå sitt satta mål. Med ett häpnadsväckande resonemang räddar de dock situationen genom att hävda att inhemskt konventionellt odlade livsmedel är likvärdigt med ekologiskt odlat. Detta då svenskt jordbruk är världsledande på miljö- och djurskyddsområdet. Tanken att om man kan ställa krav på utökad inhemsk ekologisk odling verkar vara främmande. Det finns ett ordspråk som säger att politik är det möjligas konst. Framförallt gäller detta om man lyckas dölja osann argumentation.
Begreppet närodlat är inte klart definierat och likställs här felaktigt med ekologiskt. Vad får man egentligen när man väljer närodlade livsmedel? Är ett lokalt klingande namn detsamma som lokalt odlat? Det finns ingen officiell definition av hur nära närodlat är. Ordet närodlat säger inget om vilka inköpta hjälpmedel som konstgödsel, djurfoder och bekämpningsmedel som använts eller hur livsmedlet transporterats eller lagrats.

Många konsumenter vill ha mat som inte besprutats med bekämpningsmedel och som dessutom är smakrikare. Som ett exempel är bara ett par procent av den svenska jordgubbsodlingen ekologisk. Varför ska vi t.ex. inte ha större möjlighet att köpa obesprutade jordgubbar om vi är beredda att betala mer? Varför ska vi inte bjuda våra barn och äldre i kommunen mat utan giftrester på bordet? Den biologiska mångfalden blir dessutom större på ekologiskt odlade åkrar och dess omgivning. Både de som bor i grannskapet och de som arbetar inom det ekologiska jordbruket får ett friskare liv då de slipper utsättas för bekämpningsmedel.

Vi konsumenter har rätt att slippa mat på bordet med giftrester av diverse slag. Låt oss gynna och prioritera mer ekologisk inhemsk odling.

Naturskyddsföreningen Östergötland
Göran Toss, ordförande