Varför ska vi välja ekologisk mat? Vanliga frågor och svar

Vad är KRAV?

KRAV står för Kontrollföreningen för ekologisk odling. Organisationen är svensk och tar fram regler för ekologisk odling och kontrollerar att reglerna följs.

KRAV-märkning

Vad är Europalövet?

Europalövet är EU:s motsvarighet till KRAV-märket och är obligatoriskt på färdigförpackade, ekolivsmedel, som framställs inom EU. Kraven är oftast lägre än KRAVs.

EU-lövet

Här kan du läsa mer om KRAV och andra miljömärkningar

Vad är ekologisk odling?

• Odlingen sker utan konstgödning. I stället används djurgödsel, gröngödsel och en växtföljd med vall och kvävefixerande växter.
  • Inga kemiska bekämpningsmedel får användas. Skadeinsekter, växtsjukdomar och ogräs bekämpas i stället med bl.a. biologiska metoder, växelbruk och olika typer av ogräsrensning.
  • Stor hänsyn tas till djurens naturliga beteende.
  • Genmanipulerade organismer är förbjudna.

Varför ska man odla ekologiskt?

• Ekologisk odling är energibesparande.  Framställning av konstgödning kräver stora mängder energi medan ekologiska gårdar producerar större delen av sin egen gödsel.
  • Ekologiskt odlade jordar förgiftas inte av tungmetaller från konstgödning eller av andra kemiska bekämpningsmedel.
  • Vid ekologisk odling får jorden högre mullhalt, och antalet daggmaskar ökar. Den biologiska mångfalden på åkrarna blir större, varför det som odlas klarar sig bättre mot skadeinsekter.

Varför är ekologisk mat oftast dyrare?

• Ekologiska odlingar ger i regel mindre skördar, eftersom konstgödning och bekämpningsmedel inte får användas. Det krävs större arbetsinsatser för att driva ett ekologiskt jordbruk. Att särbehandla små volymer av livsmedel kostar mer.

dag odlas ca 17 % av Sveriges åkrar ekologiskt, men den av KRAV kontrollerade åkermarken utgör en mindre del därav. Om vi köper mer ekologiska varor kommer priserna så småningom att bli lägre. Redan idag har några ekologiska varor samma pris eller är obetydligt dyrare än motsvarande produkter som är odlade konventionellt.