Biologiska mångfaldens dag 22 maj

Silversmygare Foto: Peter Jern

Rebecka Le Moine (styrelseledamot i SNF länsförbundet) vänder sig nu, tillsammans med Erik Hansson (grundare och chefsredaktör för Natursidan.se), till alla naturorganisationer, naturum och föreningar med intresse för vår miljö och natur. De tycker att det skulle vara väldigt roligt om Sveriges många naturorganisationer gör en satsning på Biologiska mångfaldens dag i år den 22 maj. Rebecka och Erik skriver följande om syfte och satsningen med varför vi alla bör uppmärksamma den biologiska mångfalden enligt följande:

Biologisk mångfald är den mest överskridna av våra planetära gränser. Många arter hinner utrotas av oss innan vi ens upptäckt dem och man räknar med att det utrotas upp till 100 arter om dagen. Trots dessa dystra siffror finns det hopp. Vi har aldrig vetat så mycket som vi vet i dag. Det finns inte bara kunskap utan även en stor vilja att bevara den biologiska mångfalden.

Det är dags att etablera Biologiska mångfaldens dag ordentligt!

Vi uppmanar nu föreningar, lärosäten, företag och privatpersoner att lyfta frågan om våra arter den 22 maj. Målet är att vi tillsammans gör det till en dag full av aktiviteter över hela landet som uppmärksammar biologisk mångfald.

Ta gärna kontakt med exempelvis naturföreningar, skolor, politiker, länsstyrelser, museum och fråga om de inte kan göra någon aktivitet den 22 maj (helgen innan, 20-21 maj går naturligtvis också bra).

Här är några förslag:

• Gör organiserade naturutflykter som är öppna för allmänheten.
• Ta med skolklasser ut i närnaturen för att visa på den biologiska mångfalden.
• Anordna bioblitz (registrera alla arter som kan hittas) i områden som behöver kartläggas.
• Håll utbildning i hur man skiljer olika arter åt.
• Gör en utställning på temat.
• Håll en fredlig manifestation i mångfaldens tecken. Exempel: skriv varsin ”favorit-art” på varsitt band för att sedan knyta banden i ett träd.
• Konstruera fågelholkar, bihotell eller något annat som gynnar den biologiska mångfalden tillsammans.
• Bjud in till föreläsning eller workshop i ämnet, eller varför inte ett panelsamtal med lokala politiker.
•
Skriv en debattartikel i ämnet och skicka in till tidningar. Be att få den publicerad den 22/5.
• Sprid information om Biologiska mångfaldens dag i sociala medier. Använd hashtagen
 #BioMfDag

Det går ju att göra det till en marknadsföringsdag för Naturskydsföreningen, kanske på torg eller på universiteten. Bjuda på ekologisk fika och informera, kanske göra en klädbytardag eller liknande. Det mesta går ju att koppla ihop med våra naturresurser och därmed vår biologiska mångfald på ett eller annat vis. Sprid gärna dessa till era medlemmar och andra som kan vara intresserade!

Klara aktiviteter på Biologiska mångfaldens dag 22 maj:

• Kristianstad, naturum Vattenriket – guidad vandring längs Linnérundan kl 07.00. Mer information.
• Stockholm, Björkhagen – invigning och guidning av Björkhagens groddamm kl 11.00. Mer information.

Med vänliga hälsningar,

Rebecka Le Moine (naturvårdsbiolog)
becka.lemoine@gmail.com

Erik Hansson (grundare och chefredaktör på Natursidan.se)