Ordinarie kretstämma med ovanliga insekter

Den 3 mars 2019 var det dags för Motalakretsens årliga kretsstämma (årsmöte).

Totalt samlades 9 st medlemmar som efter ordinarie stämma bjöds på hembakat fika och en inblick i Bärfisarnas värld!

Palomena prasina – grön bärfis. Foto: Monika Sunhede.

Entomologiska Föreningen i Östergötland bedriver under 2018 till 2022 ett landskapsomfattande inventeringsprojekt med målet att kartlägga den regionala bärfisfaunan. Det finns idag 53 bofasta arter i Sverige, men deras utbredning är inte helt utredd och det finns mycket att lära om deras levnadsvanor och beteende. Bärfisar, likt alla halvvingar, utmärker sig genom sin ofullständiga utveckling (hemimetabol utveckling) där de utvecklas från ägg via flera nymfstadier innan de ömsar till imago. Detta till skillnad från till exempel skalbaggar och fjärilar som bildas genom en fullständig utveckling (holometabol utveckling) där de går från ägg till larv, puppa och imago (vuxen).

Bärfisar intar sin föda flytande genom en sugsnabel och födan kan vara allt från frön och bär, men även andra insekter! Den otrevliga lukten bärfisarna fått sitt namn ifrån, något oförtjänt vill jag tillägga, utsöndras via doftkörtlar när de känner sig hotade eller skräms, men hanterar man dem bara varsamt så är det ingen fara och man kan ha dem i handen utan problem.

Bärfisarna är mycket vackra djur och man kommer dem ofta nära när de födosöker på blommor och växter. Den variabla rapssugaren i sina röda, gula och vita toner, jallabärfisen med sin distinkta röda teckning eller arterna inom släktet Elasmostethus som alla kamouflerar sig väl i björkar, skogstry och jolster med sin gröna lyster- det finns något för alla att gilla!

Är du nyfiken på att veta mer och vill hjälpa till, eller har du frågor om projektet? Tveka inte att höra av dig! Alla kan hjälpa till, oavsett förkunskap. Det finns mycket kvar att göra inom projektet, alla bidrag mottages gladeligen. Vi ses ute i bärfismarkerna, med håven i högsta hugg!

Kontaktperson: Torbjörn Blixt (torbl192@gmail.com)
Projektledare Bärfisprojektet i Östergötland, Entomologiska Föreningen i Östergötland