Utflykt till Lilla Farsbo invid Östgötaleden

SPÄNNANDE FLYTTBLOCK
Söndagen den 8 september var vi några som gjorde en utflykt till Lilla Farsbo väster om Ulrika och besökte Thore Härnkloo med rötter i Ulrika flera generationer tillbaka. Vårt mål var att beskåda några stenblock som inlandsisen lämnat kvar och som några tror blivit flyttade och uppallade av människor. En företeelse i Sommen-trakten och som nådde till de sydvästra bygderna av Östergötland.
Thore Härnkloo visade oss några fantasieggande stenformationer som låg utefter Östgötaleden som här går utefter en gammal biskopsstig som gick mellan Gammelkil och Malexander.
Vi visades även en välformade jättegryta
Nordost om Sommen, i Östergötland och sydväst om Sommen i Småland finns mer än etthundra egendomliga flyttbock. De är så många och egendomligt upplagda att man kan spekulera om det är inlandsisen eller människor som är skaparen av dessas läge Läs gärna i  Bo Westlings ”De flyttade flyttblocken” 1995.
Vi anordnar gärna en utflykt för Naturskyddsföreningen till området.
PG Igelström, Peter Jern och Rolf Ström
Foton Per Fredäng och Stefan Wik