Naturskyddsföreningen på Föreningsgalan 2015

foreningegalan 2015 Motala_s
Foto: Hedvig Wisstling / MVT

I lördags, 21 februari, var det så dags för premiären av Föreningsgalan i Motala i Gamla Folkets Hus. Galan är en uppföljare av Föreningsexpot, som hölls i höstas, och ett fint inslag på att bredda engagemanget och visa att Motala är en mycket attraktiv och spännande plats. På föreningsgalan skulle det delas ut priser i olika kategorier och Naturskyddsföreningen var nominerad i två av dessa, ”Årets Förening (övriga)” och ”Årets Ledare övriga föreningar”. Vi såg nomineringarna mer som ett hedersamt erkännande för vårt arbete att värna värdefull natur, påverka miljöpolitiken och miljöarbetet mot ökat hållbarhet, kartlägga miljöhot, sprida kunskap och ta fram konstruktiva idéer att lösa klimat- och miljöproblemen. Naturskyddsföreningen i Motala företräddes på galan av Inger och Thomas Lundqvist samt undertecknad med medföljande hustru Monica. Många av oss är ju ofta engagerade i flera föreningar och vi träffade även på styrelsekollegan Katarina Jakobsson. Hon var på galan i egenskap av medföljande till den nominerade eldsjälen Maud Jonsson inom Korpen i Motala.

inger o thomas
Vi som deltog i föreningsgalan är nog alla överens om att resultatet av galasatsningen blev en dundersuccé, som MVT så fint uttryckt det i dagens tidning. Förutom en trerättersmeny och fantastisk galashow utförd av artistgruppen Lyckofigur delades priserna ut allt efterhand kvällen fortskred. Först ut var Årets ledare inom idrottsföreningar och övriga föreningar.
Helt överraskande ropades undertecknads namn ut och jag bjöds upp på scenen att motta utmärkelsen som Årets ledare övriga föreningar. I ärlighetens namn var det mer än jag förväntat mig. Jag var helt förvissad om att priset skulle gå till någon av de två andra nominerade. Nåväl, jag brukar inte vara mållös, men blev rätt fåordig i strålkastaljuset på podiet vid prisutdelningen. Jag borde väl som nominerad förberett mig bättre. Jag fick dock fram ett kort men uppriktigt tack till de som nominerat och de som utsett mig till denna hedersbetygelse. Men jag kunde åtminstone passat på att uttala ett stort tack och uppskattning till alla kollegor, tillika eldsjälar inom Naturskyddsföreningens, samt alla de som stödjer vårt arbete inom natur- och miljöområdet. Det är många som lägger ned tid och arbete och inspirerar till ideella insatser. Vi fick emellertid lyssna till många trevliga tal under kvällen. Min bordsdam till vänster om mig, Birgitta Rundgren, från MV:s S kvinnor och utsedd till Årets eldsjäl övriga föreningar, gav nog det mest uppskattade och roliga talet när hon avslutade med att påminna om det kommande evenemanget bayersk afton i Gamla Folkets hus.

publik 1

publik