Replik på MVT:s Ledare den 21 december 2022

Läs vår replik nedan från Naturskyddsföreningen i Motalas replik på MVT:s Ledare den 21 december, vilken publicerades samma dag som tidningen publicerade ett reportage med oss där vi kritiserade bostadsplanerna på jordbruksmarken i Djurkälla.

Replik på ledare av Tobias Josefsson 21/12-22

Människan har i alla tider satt bo på de allra finaste och bördigaste platserna. Där land gränsar mot vatten, skog mot slätt och där den biologiska mångfalden är som rikast. Motala är ett praktexempel på en sådan logik, där vi har ett ovanligt fint läge vid Vättern och strömmen, med den stora skogen i ryggen och den bördiga slätten som breder ut sig framför oss. Ett problem som följer med detta är att ju fler vi blir, desto mer tränger vi undan den miljö som var själva orsaken till att vi bosatte oss här från början.

Ju fler vi blir och ju mer vi breder ut oss, desto viktigare blir det att gå in i planerings- och detaljplanefrågor med respekt och helhetsperspektiv. Motala har ett unikt läge, med en spännande geologi, historia och rik natur som bör tas tillvara och marknadsföras istället för att asfalteras, bebyggas och bli som alla andra. De fina vyerna och den bördiga marken bör bevaras och komma alla till del och inte bara förbehållas ett fåtal välbeställda. Att kunna överklaga och ifrågasätta makten är grunden i en demokrati. Det som Naturskyddsföreningen ser som det största problemet är kommunens brist på transparens, förankring och helhetssyn i frågan. Det vi efterlyser i det här läget är en utredning som beskriver olika alternativ och konsekvenser, samt en seriös medborgardialog utifrån Översiktsplan 2040 och den kommande detaljplanen för området. Samhällsutveckling är komplext och kräver eftertanke utifrån många olika perspektiv. Har vi inte det med oss så riskerar vi att hugga av grenen vi sitter på.

Länk till ledarartikeln publicerad av MVT 21 dec. 2022: Dags för bungalows i Vätterns vatten? – MVT

#Motala, #klimatomställningen, #jordbruksmarkLandska