Överklagande av detaljplan för Kantarellen 5, Varamon, Motala

Tisdagen den 21 september 2022, lämnade Naturskyddsföreningen i Motala in sin överklagan av detaljplan för Kantarellen 5 i Varamon, Motala.

Kantarellen 5, Varamon

I våra grunder för överklagandet lyfter vi fram vår kritik mot att kommunen i sitt beslutsunderlag påstår att planen inte medför betydande miljöpåverkan. I och med detta anser man sig inte behöva göra någon miljökonsekvensbeskrivning. Här påvisar vi att kommunens beslut är felaktigt och följer inte lagens krav på miljöbedömningar. Se vårt bifogade överklagandedokument där vi mer formellt beskriver grunderna för överklagandet.

I vårt överklagande tar vi upp Varamons utveckling till badort och plats för friluftsliv och rekreation som en viktig bakgrund . Därefter utvecklar vi följande grunder för överklagandet:

• Felaktigt ställningstagande om betydande miljöpåverkan
  • Detaljplanen avviker från översiktsplanen, den tidigare och den nya, översiktsplan 2040, som nyligen, före strax innan valrörelsen, fastställdes av kommunfullmäktige.
  • Planförslaget är inte förenligt med planlagstiftningen då avvikelsen är för stor och omfattande i jämförelse med nuvarande område som präglas av småskalig fritidsbebyggelse i ett rikligt trädbevuxet markområde i Varamon som är norra Europas största insjöbad. Naturskyddsföreningen anser här att kommunen inte följder det så kallade hänsynskravet och inte heller anpassningskravet enlig Plan- och bygglagen.

Andra grunder i vårt överklagande är upptagna under rubriken artskydd och riksintresse för natur. Följande tas upp under denna punkt:

• Grundlig artskyddsutredning saknas. En sådan utredning krävs som underlag om man ska kunna bedöma om detaljplanen med för eller riskerar medföra betydande miljöpåverkan.
  • Skyddsvärda träd ska enligt detaljplanen tas ned. Livsmiljöer som är viktiga för många insekter och fladdermöss går förlorade. Sådana försämringar i landskapet är anledningen till omfattande nedgångar av antalet insekter.
  • Bland de arter som drabba när livsmiljöer försämras finns fladdermössen. Sju arter av fladdermöss har påträffats i Motala kommuns natur, även i södra Varamon. Fladdermössen är fridlysta och är därför deras fortbestånd och livsmiljö skyddade av svensk lagstiftning.
  • Ökade ljusföroreningar uppstår genom den ljuspåverkan från den planerade omfattande byggnationen som detaljplanen innebär. Ljusföroreningar har betydande negativa effekter på både människor, djur och insekter enligt ny forskning. Detta är något som enligt miljöbalken måste åtgärdas då det antas medför en betydande miljöpåverkan.
  • Jäv är slutligen en av de grunder vi tagit upp i överklagandet. Jävsgrunden, ett delikatessjäv, riktar vi mot ordföranden i Samhällsbyggnadsnämnden som genom att vara partikollega till den fastighetsägare som begärt det nya detaljplanen och dennes make innehar en hög position som ordförande för den stiftelsen som anses vara allmännyttan i Motala och samtidigt bedriver bostadsföretag. I vårt samrådsyttrande den 10 maj påtalade vi i bilaga bristen på följsamheten på gällande rättsprinciper i samhällsbyggnadsnämndens beslut i detaljplaneärendet för Kantarellen 5. i amma bilaga framförde vi ”All form av korruption är skadlig för samhället och vi vill uppmärksamma politikerna i Motala att som delmål (16.5) u Agenda 2030 har införs följande skrivning: ”Att väsentligt minska alla former av korruption och mutor”.”

Här är länkar till våra överklagandedokument:

Överklagande Naturskyddsföreningen detaljplan Kantarellen 5

1) Kommunens besllutsdokument om betydande-miljopaverkan (1)

2) Naturskyddsföreningen i Motalas samrådsyttrande 10 maj 1921

3) Bilaga 1 Natusskyddsföreningen kritiska till handetingen publ_MVT 19 april 2021

4) Bilaga 2 SND Motalas debattartikel i MVI 210419 om birstande myndighetsutövening

5) MOTALA 16 APRIL 2021 MVT debattartikel om bristande myndighetsutövning